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Document de réflexion : "La réglementation des marchés financiers à l'ombre de la crise de la dette souveraine"

Publié par Kiergaard sur 17 Octobre 2013, 12:55pm

Catégories : #Papiers économiques

C'est un document de réflexion assez intéressant qui est publié par l'Institut Max Planck pour l'étude des sociétés (site). L'objectif de l'article intitulé : "Financial Market Regulation in the Shadow of the Sovereign Debt Crisis" est de dresser les dynamiques politiques et l'état d'avancement concret de la réglementation des marchés financiers de la mi 2011 à la mi 2013.

Mayntz, Renate (2013) : Financial market regulation in the shadow of the
sovereign debt crisis, MPIfG Discussion Paper, No. 13/11


- L'article offre un panorama très instructif des réformes en cours. Insiste sur le timing de celles-ci et leur nature récursive, la rétroaction négative (dont je trouve une définition rès intéressante dans le cadre de l'homéostasie : " C'est un mécanisme de contrôle autonome par lequel des extrants devenant des intrants permettent la régulation d'un système par le déclenchement de mécanismes d'équilibration.  Les conséquences rejaillissent sur les faits survenus antérieurement.  C'est un dispositif purement informationnel capable d'ajuster son comportement en fonction de l'analyse qu'il fait de son action; ce qui permet à un système, entre certaines limites, de fonctionner de façon automatique.  Les informations de sortie  nourrissent en retour les informations d'entrée, de par ce fait organisent et entretiennent un état stationnaire." Dans le cadre des mécanismes de réglementation c'est la redéfinition des objectifs initiaux à la baisse par le biais des informations qui arrivent lors des délais d'adoption (études, lobbys etc...) qui conduisent à une redéfinition permanente des objectifs...
- Il vaut aussi pour ses graphiques illustrant la complexité de la gouvernance mondiale des marchés financiers et dont je livre ici quelques exemples extraits de l'étude :

 

Document de réflexion : "La réglementation des marchés financiers à l'ombre de la crise de la dette souveraine"
Document de réflexion : "La réglementation des marchés financiers à l'ombre de la crise de la dette souveraine"

Je renvoie à la lecture (ardue oui...) du document pour mesurer les tendances dans la "réforme" actuelle de la gouvernance économique mondiale...

Quelques éléments conclusifs :

- "But since implementation of agreed reforms is not complete and important reforms are still undecided, the impact regulatory reform will have on the financial system cannot yet be assessed. There is, however, widespread agreement that financial market reform has remained insufficient to prevent another major crisis. In this context it is also worthwhile to remember what Max Weber said nearly a hundred years ago about the limits of changing reality by way of regulation: the “possible and unintended” effects of legal rules largely escape prediction on the part of rule-setters and can be subverted by individual interest so as to produce the exact opposite of their intended effect"
- "The reform process has also remained selective, if judged against a complete model of the factors contributing to the financial crisis. The agenda for financial market reform
was set at the very beginning and was not significantly revised, let alone extended, when
attention shifted to different problems. The initially formulated agenda has circumscribed
the issues to be dealt with by the FSB and international standard-setting organizations,
by the European Union, and by individual governments. Potential reform topics that were not on this agenda have not been taken up. This holds in particular for issues of taxation, the liability of bankers for the consequences of bank activities, and complex forms of securitization, the so-called innovative financial ins
truments"
- "The politicization of financial regulation following the financial crisis of 2007/2008
has increased rather than decreased the tendency for protectionism and beggar-thyneighbor strategies in international negotiations. Political leaders are expected, more
so than is true of technical experts, to act in what they define as the interest of their
country. Given the importance of banks both for the national economy and for the debt financing of national budgets, it is not surprising that politicians “align themselves with bankers because they want to promote their countries’ banks’ interests in international competition. In international negotiations they fight for their countries’ banks, even if the rules they fight for might e
ndanger financial stability”

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