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Article : "Le rôle du Web 2.0 dans l'e-gouvernance"

Publié par Kiergaard sur 22 Octobre 2013, 16:07pm

Catégories : #Sciences-Environnement, #Politique

Lectures utiles :
- Qu’est-ce que le web 2.0 ? + notre ami Wiki
- L'e-gouvernement // L'e-gouvernance

 

  • Dans un article intitulé : "ROLE OF WEB 2.0 IN E-GOVERNANCE" une chercheuse et un chercheur provenant d'universités indiennes ont développé (suspense) l'influence du web 2.0 dans l'e-gouvernance... Cela peut paraître un peu daté vu que l'on parle du web 2.0 depuis quelques années maintenant, mais bon la sphère publique (que ce soit en Inde ou ailleurs) n'est pas nécessairement la plus à la pointe de ces avancées...
  • Le document en lui-même est utile bien que très classique : (qu'est ce que c'est ? ; passage du 1.0 au 2.0 ; conditions à respecter pour un projet efficace ; avantages potentiels ; applications ; conclusion en gros...) mais il recèle plusieurs éléments utiles :
    "Web 2.0 is a new evolution in which the old generation of unidirectional technologies and passive receivers of information has been replaced by multidirectional applications which make all users into both senders and receivers of information" :
     
Le cadre que devraient suivre les apprentis e-gouvernants

Le cadre que devraient suivre les apprentis e-gouvernants

Au titre des bénéfices espérés l'article cite :

  • Democratic Participation and engagement, using social media technologies to engage the public in government fostering participatory dialogue and providing a voice in discussion of policy development and implementation
  • Co-production, in which governments and the public jointly develop, design and deliver government services to improve service quality, delivery and responsiveness.
  • Crowdsourcing solutions and innovations, seeking innovation through public knowledge and talent to develop innovative solutions to large scale societal issues. To facilitate crowdsourcing, the government shares data and other inputs so that the public has a foundational base on which to innovate.
  • Instant Information Sharing, websites like Facebook and Twitter can help E-Governance officials quickly share information with a large audience. Instead of waiting for the local news channel to cover a story, police departments can instantly post important alerts online for users to view directly. Police websites display various types of media, from surveillance video footage to photographs of wanted suspects. By using an open forum like Twitter to provide real-time updates on breaking news, law enforcement officials are further able to reduce instances of misreported information
  • Helping Officials Connect with the Community: In addition to sharing urgent updates, social media engages the community, and encourages better interaction between officials and civilians. Many police departments have set up Facebook pages or Twitter accounts that provide information about outreach programs or local events, in addition to soliciting for witnesses or information related to ongoing investigations.
  • New Investigative Tools: The most transformative effect that social media had on law enforcement comes from the new ways that police are using platforms like Facebook, YouTube and MySpace to actively aid in investigations.
  • Citizen Journalism: The ability of YouTube to embed the clips anywhere to the availability of low-cost video cameras and the inclusion of video on many mobile phones has helped in buoying the benefits of Web 2.0. Anyone can make a video and upload on YouTube, which further can be embedded on any other social networking site. From police brutality to miracle plane landings to crime fighting, YouTube has made everyone a potential journalist and the world a better place for it."

  • A titre personnel je trouve qu'on va trop loin dans le déballage de ces bénéfices ... Les auteurs en sont également conscients mais ils ne le soulignent que dans leur conclusion : "Unfortunately we have not yet seen much evaluation of the impact of these initiatives on the ground as far as enhancing transparency and accountability are connected, which gives rise to concerns that perhaps some of them are mere window dressing-feel-good initiatives with no real wind beneath their wings." (c'est une vraie plaie à traduire mais je pense que traduire par la fin par "de simples façades pétries de bonnes intentions qui ne vont pas beaucoup plus loin...")
  • J'insiste également qu'il ne faut pas confondre les potentialités de ces outils et l'utilisation qui en est faite...
    - Le "journalisme-citoyen" peut mener à tout et n'importe quoi (surtout n'importe quoi quand des citoyens essayent de reprendre les ficelles des grands médias...)
    - Aux USA, certains dénoncent le fait que le gouvernement et l'administration usent des réseaux sociaux pour produire une information interne complaisante qui est ensuite diffusée...
    - Le rapprochement avec le public est bon en soit mais il ne garantit pas de bonnes relations.
    - Le partage instantané de l'information conduit à une absence dramatique de recul.
    - L'engagement démocratique et participatif... (encore une de ces expressions à la c**) qui confond participation et exercice réel du pouvoir.

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